Att bygga sin egna mtb, kan man det som typ nybliven cyklist? Såklart man kan!
Efter sommaren 2014 så var jag tvungen att lämna tillbaks min heldämpade gamla 26:a som jag lånat/adopterat under säsongen och då började såklart tankarna snurra kring vad jag skulle ha för cykel.Det gick ganska snabbt att bestämma sig kan jag säga. Jag fick låna min storebrors cykel på ett träningspass och kontrasterna mellan hans egenbyggda 29:a och mina gamla tunga 26:a var så stora att det fanns liksom ingen återvändo. Min storebror, vid namn Erik, hade ju bland annat krängt på växelgruppen sram xx1 och där föll jag helt enkelt som en fura…Tänk er att gå från tre klingar i fram som har hoppat och jävlats i en hel säsong och sen hoppa på en cykel med xx1. För mig var detta ingen växelgrupp utan mer en utomjordisk uppenbarelse som jag upptäckte på denna testtur i ett något deprimerat tillstånd (kan ha hjälpt till i valet av komponenter…) orsakat av en ej start i cykelvasan samma år. Följande dialog utspelade sig under den korta med ack så livsomvälvande turen:
Jag: vad är det för växlar?
Erik: sramxx1, bra skit!
Jag: jag ska ha den här växelgruppen på min cykel vi ska bygga.
Erik: ja de är nice, men alltså de är sjukt dyra.
Jag: jag ska ha den här växelgruppen på min cykel vi ska bygga.
Erik: jo men alltså, jag menar SJUKT snuskigt dyrt.
Jag: jag ska ha den här växelgruppen på min cykel vi ska bygga.
Erik: det finns ju andra varianter också som är nästan lika bra, det här kostar liks...
Jag: JAG SKITER I DET JAG SKA HA DEN HÄR VÄXELGRUPPEN PÅ MIN CYKEL VI SKA BYGGA.
Det var starten på mitt projekt ”bygga en cykel”. Jag kände mig rätt så trygg i saken då Erik hade gjort precis samma sak ett år tidigare. Efter en utekväll i Göteborg i oktober så satte vi oss runt 1-tiden på natten och började reka diverse tyska cykelaffärer på nätet (kan rekommendera uppvärmningen inför detta, man går liksom all in på ett helt annat sätt :) ) Vi hittade bland annat fälgar som vägde 1490 gram, dämparen rock shox sid xx, titanbultar till flaskstället och en styrstam som vägde sanslösa ”ingenting”. Och ungefär 2 timmar senare var allt klart och betalt! Metoden var som sådan att vi satt med ett excel-ark där ena kolumnen räknade ut vikten på cykeln och andra kolumnen räknade ut kostnaden för cykeln. Då kunde man lätt se hur priset ändrades upp och ner beroende på vad man la in för prylar och likaså med vikten. Jag kan säga att jag fokuserade mest på kolumnen med vikten.
Sen kom vi till det här med ramen. Ett lite känslig ämne kanske då jag valde att inte köpa en ram med ett märke på. Jag köpte en matt svart ”kina-ram” som började tillverkas i den stund som jag beställde den. Det är dock ingen kopia utan företaget jag handlade från hade sin egna modell. Detta kan man ju tycka vad man vill om, men jag såg mest fördelar. Jag är ingen märkesfantast, tyckte det var cleant med en helsvart cykel och kände inte för att betala för att det skulle stå det ena eller andra märket på ramen. Vad jag förstått så görs de flesta ramar borta i Kina så jag tror att de kan sin sak, oavsett om det är ett märke på eller ej…
Prylarna från Tyskland kom snabbt och smidigt, men ramen fick jag vänta bra länge på. Det är ju något av ett hantverk vad jag förstår det här med att lager för lager lägga den där nätaktiga sörjan som sen blev en finfin carbonram. Jag hade dock kontakt med dem hela tiden och frågade hur det gick och så och de var väldigt seriösa och serviceminded. Hon jag hade kontakt med på företaget som gjorde ramen kallade sig Cherry så därför döpte jag sen min cykel till just Cherry! Döpa sina cyklar är ju ett måste.
I februari dök den ändå upp på posten och lyckan var total när jag hämtade ut den och därefter var det bara att börja bygga! Erik är ju en mekare av rang så han lotsade mig igenom diverse aluminiumgängor (japp jag drog sönder en..), avkapning av bromsvajrar och finessen med slanglösa däck. Vi började vid 12-tiden och var klara framåt 19, med pizzapaus inräknad.
Packar upp ramen hemma i mitt barndomshem i Lundsbrunn.
Lyckan är nära här...
Jippie!!!
Erik satte sig med en kopp kaffe och sa "jaha då är det bara för dig att börja skruva nu då..."
Vilket jag också gjorde!
Med en viss precision...
Var rätt glad ändå samtidigt.
För er som gillar teknikaliteter som kommer här en spec vad som sitter på Cherry:
Gaffel:
ROCK SHOX Suspensionfork 29" SID XX SA 100 mm QR15
Dämpare:
ROCK SHOX Rear Shock Monarch XX 2014 mit XLoc Rem
Drivlina:
SRAM XX1 | GXP 1x11 170 mm
SRAM XX1 Trigger 11-speed
SRAM XX1 Rear Derailleur
SRAM XX1 Chainring 34 Teeth
SRAM XX1 Cassette XG-1199 | 10-42
SRAM XX1 PC XX1
Bromsar:
SHIMANO XT Disc Brake KCNC Bremsscheibe Razor Rotor 160 mm 74g
Styrdelar:
RITCHEY Stem WCS C260
RITCHEY SUPERLOGIC 2X Carbon Flat Bar 680 mm
ESI GRIPS Soft Grip Extra Chunky
Hjul och däck:
Fun Works N-Light Evo NoTubes ZTR Crest 29er 1450g Sapim CX-Ray disc
SCHWALBE Rocket Ron 29 x 2,25 PaceStar Snak
Övrigt:
RITCHEY Seatpost WCS One
SHIMANO XT Pedals PD-M780
Blackburn Racing Bottle Cage Slick black
Och här är hon, Cherry!
Resultatet blev i mina ögon fantastiskt!
Om jag inte minns fel nu så blev totalvikten strax över 10kg och priset…ja vi kan väl nöja oss med att säga att det blev dyrt. Men alla som känner mig vet att jag är mycket av eller på, allt eller inget, så det var lika bra att köra på. Jag mår ju bra av att cykla så varför inte! Och jag har aldrig någonsin ångrat mig!
En stor fördel med att bygga ihop sin egna cykel är ju också att du får ju preciiiis de komponenter du vill ha. Du skräddarsyr ju liksom! Det enda som krävs är egentligen lite mekarkunskaper, eller som i mitt fall, en person i din närhet som kan hjälpa dig!
Och appropå 34-klingan i fram. No problems, enda gången jag velat ha en lättare växel är sista knycken i Strupen på Långa Billingeracet, då man redan klättrat uppför berget tre gånger och är rätt sleten. Annars trivs mina hyfsat starka ben superbra ihop med den!