toppbilder_2023.jpg

Inför Stenbocksturen 2024

Stenbocksturen_2023_Sport_och_Naturfoto_5.jpg

Finalen i Långloppscupen Nissan X-trail Challenge stundar och det med en premiär. Efter en fantastiskt underbar säsong så ska de sista stigarna besegras och de sista poängen håvas in. För alla härliga långloppor som cyklat minst 6 av 7 deltävlingar delar vi även ut en fin minnesgåva och medalj på plats.

Slaget om medaljerna sker vid Stenbocksturen som är en ny deltävling i cupen och relativt ny tävling också. 2019 var första upplagan och sen dess har loppet stadigt utvecklats på ett imponerande sätt. Anledningen är en gediget erfaren funktionärsstab från Boxholm-Ekeby skidklubb och Mjölby Cykelklubb. Där den senare har stora erfarenheter att arrangera nationella cykeltävlingar och skidklubben står för den lokala förankringen.

En hel del cyklister har redan kört loppet men för många av oss som kör Långloppscupen så är det en premiär. Den största frågan som många ställer sig inför detta lopp är således hur banan är. Att det finns chokladbollar i depåerna är bara en bonusvetskap. Så därför satsar vi helhjärtat på en lång beskrivning av banan.

Stenbocksturen_2023_Sport_och_Naturfoto_1.jpg

Detaljerad banbeskrivning för Stenbocksturen 2024:

Start och inledande loop: Stenbocksturen startar vid skidstadion i Boxholm, en plats som vintertid är täckt med konstsnö och lockar skidåkare till områdets kända "Mördarbacke". Loppet börjar med en kort startloop där cyklisterna direkt möter denna backe, som är både lång och brant. När ni når toppen, fortsätter banan längs elljusspåret, där ni cyklar "baklänges" för att samla några extra höjdmeter innan ni återvänder ner mot startområdet. Detta ger publiken möjlighet att se cyklisterna passera en gång till innan loppet fortsätter vidare ut på de mer avlägsna delarna av banan.

Från skogsstigar till hagmarker: Efter de första kilometerna sker en liten förändring jämfört med tidigare år. Ni svänger in på en grusväg mot Lagnebrunna, omgiven av hagar med imponerande gamla ekar. Härifrån går banan tillbaka till originalsträckningen och fortsätter längs en blandning av grusvägar och skogsstigar. Vid Ugglehult har en ny stig byggts, parallellt med fårhagarna, vilket innebär att cyklisterna slipper de smala grindöppningarna från tidigare år.

Utför och genom historiska miljöer: När ni närmar er samhället Sommen kommer ni att cykla genom en sektion kantad av en 200 år gammal stenmur, byggd av bonden Petter Svensson och så imponerande att den belönades med två medaljer av kung Karl XIV Johan. Denna del av banan erbjuder både en vacker miljö och historiska inslag. Efter muren kommer en brant nedförsbacke följd av en bro, och direkt därefter en kraftig uppförsbacke, vilket kräver rätt växelval.

Runt Sjögarpesjön och upp i skogen: Efter att ha passerat Sjögarpesjön, en av de större sjöarna längs banan, svänger ni in på en smal skogsstig. Denna del av banan har en teknisk utmaning med rötter och svaga stigningar som kräver precision och balans. Ni passerar förbi badplatsen vid Sjögarpesjön, där det förra året var lockande att ta ett dopp i den varma augustisolen. Banan fortsätter sedan genom skogen på stigar och grusvägar tills ni återvänder till skidstadion för varvning. Här avslutar de som kör 33 km, medan de som ska köra 66 km tar sig vidare ut på den längre loopen.

Andra loopen och andra gången uppför Vivåsbacken: För de som fortsätter på 66 km-loppet väntar ytterligare en klättring uppför Vivåsbacken. Banan leder sedan vidare längs det 14 km långa blå spåret, vilket ger ytterligare höjdmeter och storslagna vyer. Bitvis följer ni även den orangemarkerade Östgötaleden, en vandringsled känd för sin naturskönhet. Härifrån får ni även en liten glimt av de längre vandringslederna som sträcker sig runt Omberg, ett populärt mål för både cykling och vandring.

Boxholms Säteri och vidare till Götevi: Efter en härlig utförsåkning på grusväg, kantad av en allé, når ni Boxholms Säteri. En kort, men krävande sektion med grovt underlag väntar, innan ni svänger av in på en stig över ett hygge och klättrar upp i skogen igen. När ni passerar "Brötet vid Stenabogölen", en tekniskt utmanande stig, når ni en ny sektion som förra året cyklades i motsatt riktning. Efter en brant uppförsbacke avslutas stigen med en härlig utförslöpa. Därefter rullar ni vidare på grusvägar mot Svartån igen, där ni passerar kohagar och får se Ekebys vackra rosa kyrka som tornar upp sig i fjärran.

Stenbocksturen_2023_Sport_och_Naturfoto_4.jpg

Slutspurten tillbaka till mål: Vid Götevi, där den tredje vätskedepån finns, får ni en chans att fylla på med energi inför de sista utmaningarna. Ni fortsätter längs Svartån innan banan svänger av upp i skogen en sista gång, vilket innebär ännu en klättring. Här får ni återigen chans att uppleva Östgötaleden, nu på en annan sträcka. Efter några sista utmanande stigningar och en varierad mix av grusvägar och stigar når ni tillbaka till Österskogens elljusspår. Efter en kort utförsbacke lämnar ni skogen och cyklar genom villaområden i Boxholm, där ni slutligen når den sista asfaltssträckan som leder er genom gång- och cykeltunneln över Svartån. Nu hör ni speakerns röst vid målgången, men en sista tre kilometer lång loop återstår innan ni slutligen korsar mållinjen.

När du är i mål har du avverkat 66 kilometer varav 50% på stig och 50% på grusvägar, samt cirka 900 höjdmeter. Med andra ord ett perfekt avslut på långloppscupen.

Vill du läsa mer om arrangemanget och anmäla dig så surfar du in direkt på stenbocksturen.com

Foton från Sport och Naturfoto

Artikel av Oscar Ekstam
2023-08-29