Inför Ränneslättsturen 2017

Snart är det midsommar och vi är nästan halvvägs in i årets säsong av Mitsubishi MTB Challenge med den stundande Ränneslättsturen. En ikonisk tävling som även jubilerar med 20 år av långlopp. Årets Ränneslättstur innehåller således lite extra flärd och upplevelser innan, under och efter loppet. Så det gäller verkligen att ladda upp med nypotatisen för att mäkta med ännu ett firande redan helgen efter midsommar. 

För att veta mer om vad som väntar oss stämde vi av läget med Mats Nerlund och arrangören Eksjö CK.


Hur ser 2017 års bana ut? Status just nu förberedelser?

- Banan är ännu bättre i år. Just nu har vi ca 50 funktionärer som jobbar med sina egna delar av banan och flera nya medlemmar som vill vara med för att få våra spår i toppskick. Vi har därför införskaffat fler grästrimmrar och annan utrustning som behövs för att hålla 8 mil bana i toppskick.

Det är väldigt torrt i markerna här just nu, till och med så torrt att det är ransonering av vatten. Inget som påverkar banan negativt, det rullar på fort på stigarna.

En stor nyhet som vi tror kommer bli uppskattad är att vi gör en ny utformning av vår första loop som är cirka 20 kilometer. Kort kan man säga att vi vänder på loopen men behåller de sista fyra kilometrarna av loopen lika som förra året. Förändringen gör att de små skogsbilvägarna som går lätt utför nu istället kommer i slutet på loopen. Vilket gör att säkerheten hålls högre och att det inte blir lika trångt på de små vägarna i och med att fältet kommer att vara mer utspritt.

Något annat som vi också sprider ut är startfältet för att få bättre flyt i början av loppet. I övrigt är det i princip samma bana som förra året.



Oavsett hur bra banan är så lönar det alltid sig att vara förberedd och ha verktyg med sig.
 

Kul att ni tagit till åkarnas reflektioner och justerat banan till det bättre. Men för de som inte åkt Ränneslätt tidigare, kan ni ge en kort beskrivning av banan?

- Med 50% stigar och skogsvägar är Ränneslättsturen ett av de mest stigrika långloppen. Mycket uppskattade är banans alla stigar som ger hög fart och ”Flow”. Sträckorna är fördelade på flera loopar som kommer in till två stora publikplatser utmed banan. Banan är relativt plan och snabbcyklad men ändå med flera kurviga och småkuperade partier. Största vertikala utmaningen är på sista loppen då cyklisterna ska uppför den lokala skidbacken.

Tävlingscentrum med start och mål är förlagt i en av de finaste parkerna i centrala Eksjö. Vårt motto är att ge cyklisten en minnesvärd upplevelse med små grusvägar och fina cykelstigar i den karaktäristiska terräng som kännetecknar Småländska höglandet.


Finns det någon del av banan där man måste vara bra på något speciellt?

- Vi har flera korta delar av banan som är delad i A- och B-spår. Det innebär ett lättare och ett svårare spår. Det är bara att välja. Det ordinarie lättare spåret är orange pil precis som övriga banan. Blå pilar är en något snabbare genväg men istället ett svårare spår. Man gör ett eget val och det är tydligt skyltat inför delningarna av dessa två varianter. Svårighetsgraden på blå spår är två till tre varningspilar och tanken är att man skall få en utmaning om man känner att man behärskar det. Syftet är också att det ska finnas ett lättare spår för de som inte har tillräcklig vana vid svårare terräng och brantare nedfarter.


Hur påverkar vädret banan?

- Banan tål mycket regn och vattnet sjunker undan fort på de flesta delarna av banan. Banan är avsiktligt dragen på höga punkter och inte ner i sanka partier. Något vattenhål har vi naturligtvis sparat, måste ju finnas sådant också. De flesta däck fungerar vid ett halvtorrt underlag men bäst är ett däck med bra sidodubbar för att få grepp i kurvorna. Som prognosen ser ut så kommer banan vara ordentligt torr och snabb. Blir det blött under loppet så finns det rötter och berghällar som kan bli lite hala men det äringet nytt för den vane skogscyklisten hoppas vi. Väl värt att notera är att våra broar är belagda med tjärpapp så det ska inte vara några problem med fästet. Blir banan blöt så fungerar ett par däck med god lerrensning bäst, gärna ganska glest mönster. Så att inte matjorden fastnar och så att det blir bra grepp i sanden.


Vad kan ni erbjuda åkarna mer än en fantastisk bana?

- Dagen före loppet (1 juli) har vi proffset Emil Lindgren hos oss och han tar hand om ungdomar som vill lära sig ett och annat trix på cykel. Samling kockan 15:00 vid tävlingscentrum och några timmar framåt. Här får man ha med sig föräldrar också.
Försäljningsområdet vid tävlingscentrum vill vi också slå ett slag för. Här kan ni hitta cykeltillbehör som ni kan behöva under loppet eller varför inte, en snygg cykeltröja som sommarpresent till dig själv.
Roligt är också att vi i år kunna komplettera med yngsta tävlingsklassen 10-12 år.

Sedan har vi återigen Midnattssolsrallyt fredagen före tävling. Ett riktigt rally med äldre bilar. Start och uppställning i vår historiska gamla trästad. För den som vill ha en långhelg med familjen så är det klassiska rallybilar på fredagen, lördagen testar man spåren och barnen tas om hand av Emil Lindgren och söndagen vigs åt Ränneslättsturen. 

Vad händer mer under jubileumsupplagan för anhöriga och publik?

- Vi har ett riktigt trevligt tävlingscentrum med start/ mål. Vi har flera lättillgängliga publikplatser på nära avstånd utanför centrum. Vid första publikplatsen ”Ränneslätt” händer det mycket. Spurtpris vid 21 km för både dam och herr. Sedan kommer cyklisterna tillbaks efter andra loopen så här är det trafik runt publikplatsen ständigt. Efter det beger man sig med fördel till nästa publikplats som är Skidstugan. Där är spurtpris två efter cirka 57 kilometer och cyklisterna kör en kort loop på två kilometer innan man är tillbaks för energikontroll och langning. Här kan man som publik få nygräddade frasiga våfflor i serveringen. Det finns kartor att ladda ner och vägen är skyltad med gulsvarta pilar mellan publikplatserna. Mer om det kan man läsa på vår hemsida.

Nytt för i år är att vi kommer att ha en storbildsskärm vid tävlingscentrum som visar samtliga som passerar Skidstugan. Vi ser också herrarna och damernas spurtpris vid Skidstugan.


Har ni något roligt minne från 2016 års tävling som ni bakom tävlingen kommer ihåg tydligt?

- Deltagarrekord är alltid kul. Förra året slog vi nytt rekord och hade 1260 anmälda cyklister. Vi hade en tuff uppgörelse vid målupploppet där man kunde följa en rafflande duell i loopen runt tävlingscentrum och vi hoppas på samma spänning i år.


Slutligen, vad tycker ni som arrangör är absolut bäst med att få arrangera loppet – Vad är mervärdet?

- Klart bäst är att få höra så många nöjda cyklister utmed banan. Likaså i målområdet efter loppet. Det är väldigt kul att cyklister, trots att man är helt slutkörd, kommer fram med glad min och berömmer våra funktionärer. Det lever vi mycket på. Att det sedan kommer fler och fler cyklister till oss för varje år gör ju inte saken sämre. 


Tack för en matnyttig intervju Mats! Vi syns i Eksjö den 2 juli, anmäl er till loppet här!



Bilder och artikel av Oscar Ekstam 2017-06-20.