Fortsättningen

Jaha, då ska vi se. Hittade en cykel var det ja. Detta är något av en sanning med modifikation, snodde åt mig en är en mer rättfärdig beskrivning. Min dåvarande sambo hade något år tidigare köpt en cykel, en gammal ghostbike, 26 tum, heldämpad med en bakdämpare som inte gick att låsa och överlag aaalldeles för stor för mig. Med tanke på att han knappt använde den utan mest åkte rullskidor i vilket väder som än rådde, så tyckte jag synd om hans cykel som bara stod i garaget och väntade på att en skadad löpare skulle vandra förbi. Vilket så också skedde.

Ska jag vara helt ärlig så hade jag vid ett fåtal tillfällen testat cykeln redan under 2012, men ungefär 90% av passen slutade med att jag skrek alla sorters svordomar samt att cykeln, med min handkraft, kastades i vansinnig frustration rätt ut i skogen. Så det var ju med lite hatkärlek jag tog mig an den våren 2013, men med ett skadat ben som inte kunde springa så hade jag inte överdrivet många val…

Speciellt mycket träning blev det ju inte ändå eftersom mitt ben var riktigt dåligt. Men jag satte ändå upp ett mål och det var att jag skulle testa att köra korta Ränneslättsturen och korta Mörksuggejakten. Dessa ”testapå”-tävlingar blev min inkörsport till cykelsporten och lite sporrad blev jag när jag var i topp på resultatlistan. Så jag tänkte här och nu i korthet beskriva hela min ”cykelkarriär”, dvs de lopp jag kört och det är ju inte så många så häng med!

Korta Ränneslättsturen 2013

Mitt allra första lopp, 41km på lite kluriga och hala stigar. Jag minns att jag fick kramp i vaderna, tappade vattenflaskan och blev andra dam i denna motionsklass. Tid: 2.11.

Korta Mörksuggejakten 2013

Mörksuggejaktens korta bana, 40 km, är en dröm för nyblivna mtb-cyklister. Egen start för de som väljer 40km och så himla vacker bana och fina stigar!! Detta minns jag tillbaks på med lycka, fantastiskt väder var det också. Fyra blev jag här på tiden 2.05. Vad jag också minns var att jag "spurtade ner" en tjej jag haft sällskap med ett tag under tävlingen inne på den här gräsplanen strax innan mål, men vi kramades efteråt och sa "bra kört" till varandra. Fin och mysig sport den där cyklingen (tänker på stämningen mellan deltagare), kommer återkomma till detta ämne i allmänhet i ett annat inlägg längre fram!

Billingeracet 2014

Sammanfattar detta lopp med ett. Enda. Ord. Fruktansvärt. Ingen skugga skola falla över loppet som sådant utan det här handlade mer om mig, min ovana på cykel osv och tur var väl att jag inte riktigt visste vad som väntade...

Innan denna start hade jag genomfört ca 25 träningspass på cykel totalt i mitt liv. Och skulle nu alltså köra dessa 80km på hemmaplan. Det hade regnat en del denna vår i Skövde och det var ingen lek på Stöpen/Rydslingan där gyttjehål efter gyttjehål på ca 15m (i bredd och längd, men mest längd ;) bara avlöste varandra. Det fanns liksom ingen hejd på det hela. Det kändes som om jag hade fastnat i en mardröm som bara snurrade runt, runt, runt...Men, jag lyckades i alla fall cykla strupen upp utan att stanna och kliva av, men väl däruppe så la jag mig i mål och grät av utmattning. Cyklade på 4.34, blev trea i sportklassen och om jag hade uppfattat det istället för att ligga och lipa så hade jag ju fått stå på prispallen. Fick dock mitt pris i efterhand av arrangörerna!

Har precis klättrat uppför Strupen och ska gå i mål.

När jag hade lipat klart så fick jag en Cinella av min kompis Kicki. Det är en blandning mellan bulle och wienerbröd. Efter det var allt frid och fröjd igen.

Långa Mörksuggejakten 2014

Här lyckades jag ändå uppfatta att jag skulle upp på en prispall! Trea igen, i sportklass, på 3.06 och jag minns att det var en lång uppförsbacke i början, varmt och soligt väder och att jag var "coolast på pallen" som en kollega uttryckte det efter att ha sett den här bilden. Solbrillor och snagg (som var min frisyr denna sommar).

Cykelvasan 2014

Såg ut såhär för min del...

...vätskelangare. Jag hade lyckats pricka världens förkylning och kom inte till start. Ja ja, då åker man ju på att langa vätska till brorsan (som blev 85:a, tack vare min langning gissar jag?). Tråkigt för mig, men det blev en kul dag ändå familjemässigt sett.

Och för er som registrerar vad det står på min keps, Stelvio, så japp - jag cyklade upp där sommaren 2014. Får berätta mer om det en annan gång.

Billingen runt 2014

Jag vet att detta är en blogg som ska handla om mtb, men min tävlingslista är så kort att ja kan nog klämma in de två lvg-lopp jag gjort här också. Körde ett 6-mils motionslopp runt Billingen och det enda jag har att säga om det är samma som skidåkerskan Sandra Hansson, jag hittade en riktigt bra herrklunga att ligga med. Vi snittade typ 34km/h och jag slapp dra (funkar nog bara om man är tjej).

Vad som sen händer under vintern 2014/15 var att jag bestämde mig för att köpa en egen cykel. Detta blev något av en resa eftersom jag valde att bygga ihop min egna mtb. Detta är en spännande historia i sig så den kommer jag avhandla separat, men tänk nu på att resten av tävlingarna i detta inlägg, då har jag helt plötsligt en "riktig" cykel som framförallt var i rätt storlek, hurra!

Billingeracet 2015

Jaha...skulle jag återvända hit? Ja, tydligen. Det kan ju inte bli värre än sist vet jag att jag tänkte. Och nej, det blev det inte heller. Det var fortfarande ett tufft lopp, ännu tuffare med tanke på den nya avslutningen som innehöll en extra klättring uppför berget och längre bana. Den här gången vann jag sportklassen och körde på 4.14 och insåg till min förtjusning att jag hade banne mig inte blivit sist i elit om jag hade kört där! Fotobevis på att jag var med denna majdag finns tyvärr inte då min mor som stod med kamera längst ned i Strupen inte kände igen sitt eget barn, trots att jag kom körandes ensam, hallå eller?? Skärpning morsan.

Viken runt 2015

Viken runt är ett motionslopp runt en sjö i Skaraborg. Man får köra vad för slags cykel man vill och det kan man säga att jag och min käresta Anders tog fasta på. Vi tog vår 80-talstandem på typ 40kg, med vanliga trampor och 5 ramväxlar. Anders fick styra så kunde jag koncentrera mig på att trampa och äta smågodis som jag hade lagt i hans cykeltröja. Man kan säga att vi var jäkligt vassa utför. Det var en sjuhelsikes motvind, men vi snittade ändå 28km/h på de sju milen runt sjön.

Cykelrallarn 2015

Ett trevligt lopp mellan Bottnaryd och Hallbystugan utanför Jönköping på 62km. Hade två mål, få en bra seedningstid inför Cykelvasan och spöa Anders, killen på tandemen ovan. Jag lyckades med båda. Blev åtta i tävlingsklassen på 2.44. Efter loppet cyklade vi banvallen tillbaks till bilen och stannade ett par gånger för att äta gifflar, vårt favoritsnack på cykelturer.

Fika på banvallen.

Cykelvasan 2015

Nu var det dags. Loppet jag hade väntat på ett helt år eftersom jag lyckades bli sjuk 2014. Kan väl börja med att jag gjorde en grymt stor tabbe när jag skulle seeda mig. "Dina resultat räcker ju till att stå i elit om du vill" sa kvinnan i luren. ÄR DU INTE KLOOOOK tänkte jag, men det jag egentligen sa var "aha, näe...jag vet inte...tror inte jag är så bra...bla bla bla." Korkat beslut visade det sig vara. Jag startade i första motionsled, fem alltså och körde på 3.23 och hade således blivit 16:e tjej i elit av 29. Men det finns ju inga "om", fast det är kul att tänka på ibland!

Finns här inga fotobevis heller, men istället en filmsnutt från målgången man kan kika på i mitt instagramflöde om man är tveksam till att jag verkligen befann mig i Dalarna vid den här tidpunkten.

Nightmare classic

Bror Erik lurade ner mig till nåt kortare lopp på senhösten som gick av stapeln ute i Skatås, Göteborg som hans klubb arrangerade. Det är tydligen en av Svergies äldsta mtb-tävlingar och sker alltså på kvällen med pannlampa. På varv två av tre gjorde jag en jäääätte-vurpa rakt över en stubbe då jag skulle köra om en tok som envisades med att köra detta väldigt tekniska spår med en cykelcross. Och där tog det slut för mig. Fick med mig fina blåmärken hem!

Och där har vi det! Min cykelkarriär hittills! Nästa inlägg får nog handla om min asfräcka mtb som jag byggt, missa inte det...